Hogyan lett a Zarafa Kopano?
2016-10-14
Kopano Outlook Extension
2016-12-28

Válts VOIP-ra! Megtérül!

Még mindig találkozunk olyan ügyfelekkel, akik a régi, jól bevált ISDN vagy analóg rendszerű telefonközpontjukat használják. Amíg üzemelnek és találni a régi központokhoz szakértelmet, addig tapasztalataink szerint vonakodik a cégvezetés egy költséges cserébe beruházni, hiszen ki is használ manapság már vezetékes telefont? Úgy érezhetjük, hogy ez valóban egy felesleges, elavult technológia, amit cipelünk magunkkal és csak a megszokások miatt alkalmazzuk. Ha üzleti szempontból vizsgáljuk, akkor viszont értelmet nyerhetnek az “asztali”, vezetékes telefonok, hiszen képesek vagyunk rá üzleti logikákat építeni, amit mobilok esetében sokkal nehezebb megtenni. Ezért is érdemes váltani az újabb technológiára, azaz a VOIP-ra, melyet ma már versenyképes áron elérhetnek a kis- és középvállalkozások is.

Mi is az a VOIP?

Egy olyan technológia, amely a hangátvitelt a már kiépített LAN hálózaton keresztül valósítja meg, szakítva az analóg telefonok által használt, külön kábelezéssel és fizikai csatlakozásokkal. A rendszer ezáltal átláthatóbbá és könnyebben üzemeltethetővé válik, továbbá jelentősen több logikát és alkalmazást is meg lehet valósítani a technológia segítségével.

Szükséges új telefonközpontot beszerezni a használatához?

A szó fizikai értelmében nem, bár léteznek célhardverek is egy IP telefónia kiszolgálásához, azonban általánosan elmondható, hogy egy IP központ tulajdonképpen már egy szoftver, amely akár egy meglévő hardveres környezetben is képes üzemelni, akár egy virtuális gépként is. Nagy számú kliens esetén indokolt lehet kifejezetten erre a célra fejlesztett hardvert vásárolni, de KKV alkalmazásban az esetek nagy többségében szinte felesleges. Kisebb vállalkozások számára egy szoftveres központ, vagy akár egy felhő alapú telefonközpont is ideális megoldást jelent, így kisebb üzemeltetési költségek mellett, hatékonyabban lehet kiaknázni az újabb technológia által nyújtott előnyöket.

Szükséges új készülékeket vásárolnom?

Igen, mindenképpen javasoljuk, bár nem lehetetlen egy régi, analóg/ISDN készülék IP hálózatra kötése (ehhez speciális hardver szükséges), nem javasoljuk, hiszen lényeges funkciókat veszíthetünk el ezáltal és az átalakításhoz szükséges hardverek beszerzési költsége sem elhanyagolható. Napjainkban egy-egy IP készülék beszerzési ára már akár egy analóg készülék árával is képes versenyezni, tehát mindenképpen megéri egy kezdeti beruházásként lecserélni a készülékeket.

Mit nyerhetünk az IP technológiával az analóggal szemben?

  • Felhasználható a már meglévő LAN hálózat és annak kábelei, jelentősen redukálható a kábelek mennyisége mind a hálózati elosztópontokon (rack szekrények, stb.), mind a végpontokon
  • Rugalmasabb és mérsékeltebb percdíjak, mind nemzetközi, mind belföldi irányokban
  • Telefonközpont oldali alkalmazások, mint például:
    • Hangüzenetek rögzítése, küldése emailben
    • Vállalati üzenetküldő alkalmazások belső kommunikációhoz
    • ContactCenter v. CallCenter
    • Dinamikus és könnyen konfigurálható hívásirányítások
  • Mobilitás, hiszen akár távolról is be tudnak a készülékek jelentkezni egy IP központba, így akár egy otthonról dolgozó kollégának is lehetséges egy “belső mellék” kialakítása
  • Karbantartási költségek csökkentése, hiszen egy IP központ alapszintű adminisztrációját a már meglévő informatikus, vagy IT szolgáltató is el tudja látni, nem szükséges hozzá speciális hardver, vagy speciális szakértelem
  • Bármilyen SIP kompatibilis készülékeket használhatunk a rendszerben, így nem láncoljuk magunkat egy-egy gyártó megoldásához és választhatunk magasabb tudású készüléket, de akár szoftveres melléket is a telefonálásra
  • Könnyen és egyszerűen készíthetők statisztikák a telefonvonalaink és mellékeink kihasználtságáról, ezzel a költségeinket féken tarthatjuk

Válts VOIP-ra, megtérül!

Nézzünk egy egyszerű példát egy kis iroda hálózatának modernizálásához. Nem kívánunk értékesítői szerepet betölteni ebben a cikkben, így az árakat mi is egy ár összehasonlítással foglalkozó internetes portálról másoltuk (2016. november 30-án érvényes árakat látsz). Tételezzük fel, hogy az irodában rendelkezésre áll meglévő informatikai hálózat, amely minimum Cat5E kábelekkel és csatlakozókkal van kiépítve, de nem áll rendelkezésre POE switch, valamint nem megoldható minden készülék elektromos hálózatra történő kötése, vagy kényelmetlen lenne kivitelezni. Az elképzelt irodánk 10 fős, amelyben elhelyezésre kerül egy új switch, és 10 darab telefon. Amennyiben első lépésként csak alap funkciókat kívánunk megvalósítani, úgy a rendszerünk központjának elégséges lesz egy nyílt forráskódú telefonközpont, például a FreePBX (https://www.freepbx.org). Ennek beüzemelése 10 mellék esetén egy meglévő szerverre, akár virtuálisan is történhet, tételezzük fel, hogy a telepítés egyszeri díja nettó 50.000Ft. Későbbiekben a FreePBX-et különböző modulokkal lehetséges bővíteni, melyeknek változó a bekerülési költsége.

A rendszer kiépítéséhez a Grandstream gyártó telefonjait használjuk, valamint a D-Link hálózati eszközök belépő szintű POE switcheit.

Grandstream GXP-1625

Főbb jellemzők:

  • 2db switchelt ethernet port (POE, 100Mbps)
  • 2 ellék kezelése egy készüléken (dual SIP button)
  • 3 résztvevős konferencia beszélgetés
  • 500 névjegy és 200 hívás előzmény tárolása
  • HD audio a kézibeszélőn és a headset csatlakozáson is
  • Titkosított adatkapcsolat (SRTP, TLS)
  • 3db programozható gyorsbillentyű

D-Link DGS-1210-24P

Főbb jellemzők:

  • 24 10/100/1000Mbps port
  • 12 POE port (max. 85W)
  • 4db SFP port
  • Webes management felület
  • Automatikus VOIP és automatikus megfigyelő hálózat VLAN
  • 56Gbps kapcsolási sebesség

Az indulási költségeink a következőképpen alakulnak:

TételDarabNettó egységár
FreePBX installálás1 alkalom50.000 Ft
Grandstream GXP-162510 darab12.275 Ft
D-Link DGS-1210-24P1 darab65.350 Ft

A teljes költségvetés tehát egy 10 fős iroda esetén 238.100 forint lenne. Ez a költség csökkenthető, ha már rendelkezünk olyan switchel amely képes kezelni a hang hálózatot, illetve ha a készülékeket nem a meglévő informatikai hálózatról akarjuk táplálni. Az azonban általános elmondható, hogy ma már nem jelent egy analóg rendszer kiváltása akkora beruházási tervet, mint azt jelentett a VOIP technológia hajnalán.